Polsko-niemiecki
bilingwizm dzieci: wiek rozpoczęcia przyswajania języka a sukces długoterminowego rozwoju językowego | |
Projekt dotyczy aktualnej debaty psycholingwistycznej na temat tzw.
okresów wrażliwych w akwizycji językowej. W szczególności w projekcie
zbadane zostaną wielorakie skutki, jakie różny wiek rozpoczęcia
akwizycji językowej może mieć dla rozwoju poszczególnych obszarów języka
u osób dwujęzycznych. Pierwszym celem projektu jest
zidentyfikowanie podobieństw i różnic charakteryzujących poszczególne
typy akwizycji językowej na zaawansowanym etapie rozwoju tak, aby móc
określić znaczenie wieku rozpoczęcia akwizycji języka dla poziomu
rozwoju obu języków u dzieci bilingwalnych po dłuższym czasie. Drugim
celem jest określenie roli innych czynników językowych i
pozajęzykowych, które mają wpływ na stopień zaawansowania rozwoju
językowego. Dane zostaną zebrane w obu językach i w obu krajach (w
Niemczech i w Polsce). Dzięki temu w projekcie zintegrowane zostaną
badania dotyczące przyswajania pierwszego i wczesnego drugiego języka, a
także badania akwizycji języka kraju pochodzenia. Podejście to
umożliwia rozróżnienie skutków działania różnych czynników
pozajęzykowych, które mają wpływ na proces rozwoju indywidualnego
bilingwizmu, np. statusu języka (język mniejszości/większości) czy też
prestiżu danego języka w danej społeczności. Po trzecie, projekt
stawia sobie także za cel zidentyfikowanie warunków, w których pojawiają
się wpływy międzyjęzykowe. Równoległa analiza wybranych zagadnień
językowych w obu językach u osób bilingwalnych pozwoli na rozróżnienie
skutków działania takich czynników, które są natury ogólnojęzykowej
oraz takich, które są specyficzne dla danego języka. Badania finansowane z grantu NCN BEETHOVEN – UMO-201 4/1 s/G/H56 104521 Okres realizacji projektu 2016-2018 | |
PROF. UAM DR HAB. ALDONA SOPATA (INSTYTUT LINGWISTYKI STOSOWANEJ WN UAM) | |
ALDONA SOPATA – Jej główne
zainteresowania badawcze obejmują wczesną dwujęzyczność dzieci, rozwój
wielojęzyczności oraz badania akwizycji składni języka
pierwszego i drugiego. W latach 2007-09 była stypendystką Fundacji im.
A. von Humboldta w Ośrodku Badań Wielojęzyczności przy Uniwersytecie w
Hamburgu. Habilitowała się w 2011 roku na podstawie pracy
Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen
Zweitspracherwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und
schulischen Kontext. |
Wydział Neofilologii UAM, al. Niepodległości 4, 61-874 Poznań
Profil Wydziału Neofilologii w Bazie Wiedzy UAM: https://researchportal.amu.edu.pl/info/affiliation/UAM1d23cc80d1d3449cb5c799c550df2ac0/
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.