English version Kontakt Mapa strony Szkoła Nauk o Języku i Literaturze
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Dla doktoranta
  • Dla pracownika
  • Erasmus+
  • E-learning
  • EPICUR
WN
Aktualności O Wydziale Władze Pracownicy Rada Wydziału Struktura Zarządzenia Dziekana Badania naukowe Awanse naukowe Zatrudnienia i awanse Nostryfikacje Jakość kształcenia Oferta edukacyjna Biblioteka Wspierają nas Galeria Kontakt
Szybkie linki
USOSweb E-learning APD Office 365 AMUR Erasmus Biblioteka Uniwersytecka Strona główna UAM
 
Wydział Neofilologii Strona główna WN Badania naukowe Projekty Katarzyna Klessa, Mowa kierowana do dzieci i dorosłych: badanie wstępne z użyciem artykulografu Carstens AG501

Katarzyna Klessa, Mowa kierowana do dzieci i dorosłych: badanie wstępne z użyciem artykulografu Carstens AG501

Mowa kierowana do dzieci i dorosłych:
badanie wstępne z użyciem artykulografu Carstens AG501

W wypowiedziach kierowanych do dzieci (ang. IDS – Infant Directed Speech) obserwuje się m.in. większą zmienność iloczasową, szerszy zakres zmian f0, wyższy stosunek F1/F2, aniżeli w mowie kierowanej do osób dorosłych (ADS – Adult Directed Speech). Jednym z możliwych uzasadnień tych różnic jest hiperartykulacja w IDS. Celem projektu jest zbadanie występowania cech hiperartykulacji samogłosek w obiektywnym badaniu artykulograficznym.

Scenariusz sesji nagraniowej obejmie realizacje krótkich wypowiedzi izolowanych w dwóch warunkach eksperymentalnych: ADS i IDS. Działanie będzie realizowane w ramach następujących etapów zasadniczych:

(1)   opracowanie i ewaluacja procedury eksperymentalnej we współpracy z zespołem Pracowni Fonetyki Stosowanej im. Marii Przybysz-Piwko, a w szczególności z dr hab. Anitą Lorenc;

(2)   rejestracja wypowiedzi z użyciem artykulografu Carstens AG501 i rejestratorów audio Zoom NH4;

(3)   analiza wyników w wymiarach artykulacyjnych i akustycznych, z uwzględnieniem odniesienia do normy wymawianiowej określonej w projekcie pod kierunkiem dr hab. A. Lorenc pn. Współczesna wymowa polska. Badanie z wykorzystaniem trójwymiarowej artykulografii elektromagnetycznej.

Badanie ruchów artykulatorów w oparciu o zmienne pole elektromagnetyczne o niskim natężeniu daje możliwość obiektywnej weryfikacji układu tych artykulatorów.Weryfikacja taka jest konieczna dla diagnozy źródeł zróżnicowania między IDS i ADS na poziomie produkcji mowy, podobnie jak niezbędne jest uzupełnienie obserwacji czynionych w tym zakresie w domenie analiz fonetyczno-akustycznych. Światowa literatura przedmiotu dostarcza bardzo nielicznych informacji opartych na badaniach artykulograficznych w w/w zakresie.

Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach w ramach konkursu Miniatura 2. Grant nr 2018/02/X/HS2/03593 (okres finansowania 2019-2020).

prof. UAM dr hab. Katarzyna Klessa
Instytut Lingwistyki Stosowanej, Zakład Komunikacji Multimodalnej

Katarzyna Klessa

Katarzyna Klessa - specjalizuje się w językoznawczych badaniach empirycznych, najczęściej opartych o dane korpusowe. Główny obszar jej zainteresowań naukowych to fonetyka eksperymentalna i badanie cech językowych i parajęzykowych w komunikacji międzyludzkiej (m. in. emocje w głosie, korelaty akustyczne i artykulacyjne stylu wypowiedzi, dopasowanie komunikacyjne rozmówców, relacje prozodia mowy – gesty). Na potrzeby takich analiz zainicjowała implementację i współtworzy ogólnodostępne oprogramowanie komputerowe Annotation Pro, służące do wielowarstwowej anotacji cech językowych i parajęzykowych wypowiedzi. Angażuje się również w działania związane z tworzeniem językowych baz danych i archiwów cyfrowych (zob. np. languagesindanger.eu, inne-jezyki.amu.edu.pl).
Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń
Pierwsze miejsce w rankingu Perspektywy 2020 Certyfikat uczestnictwa w Sieci EMT Certyfikat CIUTI Wyróżniająca ocena instytucjonalna PKA dla Wydziału Neofilologii Uniwersytet Otwarty IDUB Spacer - Wydział Neofilologii - ZAPRASZAMY

Wydział Neofilologii UAM, al. Niepodległości 4, 61-874 Poznań

Profil Wydziału Neofilologii w Bazie Wiedzy UAM: https://researchportal.amu.edu.pl/info/affiliation/UAM1d23cc80d1d3449cb5c799c550df2ac0/

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.