Studio Kompetencji Osobistych Uczeniowych KOUCZ

Wsparcie w nauce i rozwoju osobistym dla Studiujących na Wydziale Neofilologii

Dla osób, które chciałyby:

  • lepiej planować i organizować swoją naukę
  • efektywniej dobierać strategie i techniki uczenia się
  • uporać się ze stresem, brakiem motywacji i prokrastynacją
  • trafniej określić swoje kompetencje w kontekście wyboru przyszłej ścieżki kariery
  • rozwijać swój potencjał i realizować cele związane z rozwojem osobistym i naukowym

Studiujący mogą skorzystać z bezpłatnej indywidualnej konsultacji w ramach inicjatywy wydziałowej, której celem jest wspieranie Studiujących w nauce i rozwoju osobistym.

Konsultacje są prowadzone przez zespół wykładowczyń (w tym dyplomowaną psycholog, akredytowaną coach oraz specjalistkę w zakresie strategii i technik uczenia się), przygotowanych do oferowania wsparcia coachingowo-doradczego i działających pod nazwą Studio KOUCZ (Studio Kompetencji Osobistych i Uczeniowych).

Ilość miejsc ograniczona, obowiązuje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia proszę kierować do koordynatorki projektu KOUCZ – dr Katarzyny Bienieckiej-Drzymały, studiokoucz@amu.edu.pl

autorka plakatu: Marta Kubisiak

UWAGA!

Od kwietnia 2025 specjalna oferta wsparcia dla studiujących na I roku studiów:
„DOBRA DECYZJA”

Decyzjom o rezygnacji ze studiowania towarzyszy często pojawiające się na wiele miesięcy wcześniej poczucie niedopasowania, osamotnienia i braku wsparcia. Aby zaopiekować  studiujących Wydziału Neofilologii w tym trudnym czasie od kwietnia 2025 w Studio KOUCZ prowadzony jest specjalny projekt DOBRA DECYZJA w ramach konkursu IDUB 160 „Zapobieganie rezygnacjom ze studiów” dedykowany studiującym na pierwszym roku. Będą oni mogli  skorzystać z bezpłatnej indywidualnej konsultacji (1h) oraz wziąć udział w jednym z zaproponowanych warsztatów, które odbędą się pierwszej połowie maja.

Studenci i opiekunowie pierwszych lat studiów zostaną o nich poinformowani w specjalnej akcji informacyjnej. Ilość miejsc ograniczona, obowiązuje kolejność zgłoszeń.

STUDIO KOUCZ jest inicjatywą Pracowniczek i Pracowników Wydziału Neofilologii, której celem jest wspieranie Studiujących w nauce i rozwoju osobistym, a jego działalność dedykowana jest m.in. dla osób chcących lepiej planować i organizować swoją naukę,  efektywnie dobierać strategie i techniki uczenia się, uporać się ze stresem, brakiem motywacji i prokrastynacją, trafnie określić swoje kompetencje w kontekście wyboru przyszłej ścieżki kariery, jednym słowem rozwijać swój potencjał i realizować cele związane z rozwojem osobistym i naukowym.

Skąd KOUCZ

Genezą działalności Studia jest kilkuletnia współpracadr Katarzyny Bienieckiej-Drzymały oraz dr. Jakuba Przybyła w ramach trzech edycji Konkursów Projakościowych Prorektorki UAM, Prof. Joanny Wójcik, wynikająca z ich zainteresowań badawczych w obszarze samoregulacji, motywacji i samoaktualizacji (dr Jakub Przybył) oraz autonomii, świadomości metapoznawczej, coachingu i doradztwa uczeniu się języków obcych (dr Bieniecka-Drzymała, akredytowana coach ICF).

Zrealizowane w ostatnich latach projekty projakościowe objęły blisko 150 osób studiujących na Wydziale Neofilologii, a ich tematyka dotyczyła:

  • wzmocnienia samoregulacji w edukacji językowej oraz wykształcenia kompetencji do współpracy w autonomicznych zespołach tutorskich (tutoring równieśniczy),
  • budowania marki osobistej i wspierania motywacji zgodnie z koncepcją samodeterminacji,
  • rozwoju kluczowych w opinii pracodawców umiejętności miękkich i wspomagania dążeń samorealizacyjnych studiujących

Realizacja projektów wyposażyła pracowników i pracowniczki Wydziału Neofilologii tworzących Studio w cenne doświadczenia. Po pierwsze, dostarczyła wiedzy o potrzebach osób studiujących na Wydziale Neofilologii, po drugie – pozwoliła zweryfikować istniejące na Wydziale przekonania w ww. obszarach działań w oparciu o dane empiryczne, co zaowocowało także osiągnięciami naukowymi (wystąpienia na konferencjach międzynarodowych i publikacje za ponad 700 punktów).

Pozwoliło ono na uruchomienie w marcu 2024 pierwszej edycji projektu wsparcia w nauce i rozwoju osobistym studiujących na Wydziale Neofilologii o nazwie KOUCZ (od Kompetencje Osobiste i Uczeniowe). Zespół poszerzono o dyplomowaną psycholog zatrudnioną na Wydziale – dr Gabrielę Gorącą-Sawczyk i specjalizującą się w strategiach uczenia się dr Leonor Sagermann-Bustinzę. Trzydziestu osobom udzielono wparcia w obszarach samoaktualizacji – wiązania teraźniejszej nauki z planami na przyszłość, samorozwoju, wyboru ścieżki kariery, a także samoregulacji w uczeniu się. Część osób wymagała wsparcia w dziedzinach motywacji, walki ze stresem i prokrastynacji. Poniżej prezentujemy kilka głosów osób, które skorzystały ze wsparcia (dane ankietowe):

  • Rozmowa coachingowa pozwoliła mi dostrzec rozwiązania, których nie widziałam wcześniej, chociaż były na wyciągnięcie ręki; pozwoliła mi spojrzeć na problem z innej perspektywy.
  • Takie spotkanie pozwala bardzo dokładnie przyjrzeć się swoim potrzebom i zrozumieć je. Myślę, że w dzisiejszych czasach wielu studentów jest zagubionych, a takie spotkania są idealną okazją do spojrzenia na swoje życie i decyzje z nowej perspektywy.
  • Jak najbardziej polecam, ponieważ poczułam się zaopiekowana i wysłuchana. Dodatkowo pomógł fakt, że rozmówca była osoba do tego przeszkolona, więc czułam się słuchana aktywnie, a nie wysłuchana jak przez koleżankę. Dzięki temu poczułam, że mogę znaleźć faktycznie rozwiązanie problemu.